41
|
Розділ III. ГЕОГРАФІЧНА ОБОЛОНКА ТА ЇЇ СКЛАДОВІ
|
12
|
Тема 1. Літосфера
Внутрішня будова Землі. Поняття "земна
кора”, "літосфера”. Будова земної кори та її склад: мінерали та гірські
породи. Типи земної кори.
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни
земної кори. Рухи земної кори. Землетруси.
|
Учень:
називає: суттєві ознаки понять "літосфера”, "земна кора”, "літосферна
плита”, "гора”, "рівнина”;
вказує: на особливості рухів земної кори, літосферних плит;
виділяє: відмінності між основними формами рельєфу Землі;
показує: на карті сейсмічні пояси, різні форми рельєфу;
|
|
Вулканізм і вулкани.
Джерела, гейзери.
Літосферні плити, їх рухи. Стійкі й рухомі
ділянки земної кори. Сейсмічні пояси Землі.
Походження материків і океанів.
Геологічний час.
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну
земної кори:
робота вітру, текучих і підземних вод, морів та льодовиків.
Основні форми рельєфу Землі: гори і
рівнини. Форми рельєфу суходолу. Рельєф дна Світового океану. Змiна гір та рівнин
під впливом внутрішніх та зовнішніх процесів. Охорона унікальних форм рельєфу
та надр Землі.
Практичні роботи
6. Встановлення взаємозв’язків між будовою земної кори та формами
рельєфу, визначення їх геологічного часу.
7. Позначення і підписування на контурній карті найбільших лiтосферних
плит, сейсмічних поясів, вулканів, гір, рівнин.
|
згадує: про геологічний час;
визначає: географічне положення гір і рівнин, їх висоту і вік;
висловлює
судження:
про необхідність охорони надр та форм рельєфу;
пояснює: вплив внутрішніх і зовнішніх (вітру, текучих вод, підземних вод,
моря, льодовиків) процесів на рельєф;
оцінює: значення рельєфу в житті та господарській діяльності людини;
вплив людини на рельєф;
аналізує: причини і наслідки руху літосферних плит;
позначає: на контурній карті об’єкти географічної номенклатури: вулкани —
Ключевська Сопка, Везувій, Кракатау; гори: Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Атлас,
Кордильєри, Великий Вододільний хребет, Гімалаї з вершиною Джомолунгма (Еверест), Анди; хребти в океані:
Ломоносова, Серединно-Атлантичний; рівнини: Східноєвропейська;
Західносибірська; плоскогір’я: Декан, Середньо-Сибірське; сейсмічні пояси:
Тихоокеанський, Середземноморський, Атлантичний.
|
12
|
Тема 2. Атмосфера
Атмосфера, її склад та будова.
Температура земної поверхні та по-
|
Учень:
називає: суттєві ознаки понять "погода”, "клімат”, "повітряна маса”;
|
|
вітря, її зміни з висотою, розподіл
залежно від кута падіння сонячних променів. Теплові пояси Землі.
Атмосферний тиск і вітер. Постійні та змінні
вітри. Основні пояси атмосферного тиску на Землі. Рух повітря, закономірності перемiщення
повітряних мас, циклони
та антициклони.
Водяна пара, вологість повітря. Види опадів
та закономірності їх розподілу на земній кулі.
Погода, її елементи, типи, зміна в
часі.
Клімат Землі, фактори його формування.
Кліматичні пояси і головні типи клімату Землі: екваторіальний, тропічний,
помірний, полярний. Зміни клімату. Люди і клімат.
Охорона атмосфери: причини і наслідки забруднення атмосферного
повітря, способи очищення повітря.
|
спостерігає і фіксує: зміни погоди;
пояснює, як відбувається добовий і річний хід температури повітря у
зв’язку зі змiною висоти Сонця, причини утворення вітру, причини змін погоди
та клімату;
виділяє відмінності: між основними видами хмар і опадів; погодою і
кліматом на різних широтах;
визначає: середні температури, тиск атмосфери, швидкість вітру;
будує: графіки ходу температури
за певний період, розу вітрів, діаграму хмарності та опадів;
згадує: ознаки погоди в циклоні та антициклоні;
користується: термометром,
барометром, флюгером;
добирає: адекватні для аналізу атмосферних процесів джерела
географічних знань;
оцінює: наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу;
аналізує: карти розподілу тиску, температури, опадів,
переміщення повітряних мас,
|
|
Практичні роботи
8. Спостереження за погодою
і опрацювання зібраних матеріалів: складання графіка температур, діаграми хмарності й опадів, рози вітрів,
опис погоди.
|
особливості головних типів клімату.
|
|
9. Опис одного з головних типів клімату за
кліматичними картами.
|
|
12
|
Тема 3. Гідросфера
Гідросфера, її основні частини.
Світовий океан та його частини:
океани, моря, затоки, протоки. Острови в океані. Властивості вод Світового океану.
Рух води в океані. Вітрові хвилі, припливи,
відпливи, цунамі, течії. Закономірності поширення течій в океанах.
Багатства вод Світового океану.
Океан та людина.
Води суходолу.
Річкова система, річковий басейн, вододіл. Елементи річкової долини. Пороги і водоспади.
Живлення та режим рiчок, робота річок.
Озера, озерні улоговини та їх утворення. Штучні водойми: канали,
водосховища, ставки.
Болота, їх типи, поширення.
Льодовики, особливості їх утворення та
поширення.
Підземні води, їх типи.
Використання вод суходолу людиною.
|
Учень:
називає: суттєві ознаки понять "океан”, "море”, "затока”, "протока”, "водна
маса”, "океанічна течія”, "річка”, "озеро”, "болото”, "льодовик”,
"підземні води”;
виділяє
відмінності: між складовими частинами гідросфери;
наводить
приклади:
основних видів
вод суходолу — поверхневих і підземних, частин Світового океану;
пояснює: схему світового кругообігу води,
роль Світового океану
у географічній оболонці; причини і наслідки рухів води в океані;
особливості живлення і режиму вод суходолу;
розрізняє: способи зображення вод суходолу на плані
місцевості та на карті;
визначає: географічне положення водних об’єктів, глибини океанів і
морів; залежність напряму і характеру течії річок від рельєфу;
оцінює: роль води для людини;
знаходить і позначає: на контурній карті об’єкти географічної
номенклатури: моря:
Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Берингове; протоки: Керченська,
|
|
Практичні роботи
10. Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів.
11. Складання порівняльної характеристики водних об’єктів (за вибором).
12. Визначення за картою географічного положення, напряму течії та
найбільших приток однієї з річкових систем світу (за вибором).
|
Босфор, Гібралтарська, Мексиканська, Магелланова,
Дрейка, Берингова; затоки: Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; острови: Велика
Британія, Шрі-Ланка, Великі Зондські, Великі Антильські, Гренландія,
Мадагаскар; півострови:
Аравійський, Кримський, Апеннінський, Індостан, Індокитай, Лабрадор, Сомалі; западина: Марiанська;
течії:
Західних вітрів, Гольфстрім, Північноатлантична; Північнотихоокеанська,
Північна та Південна Пасатна; річки: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі; озера:
Каспійське, Великі озера, Байкал, Танганьїка.
|
2
|
Тема 4. Біосфера
Складові біосфери. Географічні
закономірності поширення ґрунтів, рослин і тварин. Вплив господарської
діяльності людини на ґрунтовий та рослинний покриви, тваринний світ суходолу і
океану. Охорона біосфери.
|
Учень:
називає: суттєві ознаки понять "біосфера”, "ґрунт”, "рослинність”,
"тваринний світ”;
пояснює: причини поширення ґрунтів і живих
організмів на Землі на основі встановлення міжпредметних зв’язків між
географією та природознавством;
порівнює: типи ґрунтів, видів
рослин і тварин, що поширені на різних широтах;
оцінює: зміни ґрунтів, рослинності і тваринного світу в результаті
господарської діяльності людини.
|
|
|
|